Członkowie PFP
Linki
Pliki do pobrania



Pacjent
Wytyczne
Biuletyn





Światowy Dzień Serca

Czynniki Ryzyka Chorób Układu Krążenia >> Stres

Czym jest stres? >>
Skąd się bierze stres? >>
Co się dzieje z moim ciałem podczas stresu? >>
Jak działa adrenalina? >>
Jakie mogą być reakcje na stres? >>
Do czego może doprowadzić brak umiejętności radzenia sobie ze stresem? >>
Fałszywi przyjaciele >>
Jak sobie pomóc? >>
Złote zasady na całe życie >>



Czym jest stres?

Każda nowa ważna sytuacja (miła bądĄ nie) wywołuje w naszym organizmie pewien typ specyficznej reakcji . Wszystkie te nowe sytuacje sprawiają, że nasze życie nie jest monotonne i nudne. Jeżeli jest ich za dużo i nie radzimy sobie z nimi efektywnie, zaczynamy się czuć Ąle .

Stres wg psychologów to wszystkie nowe sytuacje, które zdarzają nam się codziennie.




Skąd się bierze stres?

Głównymi przyczynami stresu są:

1. Sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu, np. nagły wypadek lub choroba.

2. Strach przed czymś, utrata kontroli, np. egzamin, nowe obowiązki.

3. Hałas, tłok, zanieczyszczenie środowiska.

4. Zmęczenie i wyczerpanie – gdy jesteśmy "przepracowani" pracujemy za długo i za ciężko




Co się dzieje z moim ciałem podczas stresu?

W sytuacjach stresowych organizm uruchamia reakcje obronne, tak jakby ratował się przed zewnętrznym niebezpieczeństwem. Przygotowuje nas do walki lub ucieczki.

Nagłe zagrożenie

ALARM DLA ORGANIZMU

Wyrzut adrenaliny

nagły "przypływ siły i energii"

przyśpieszenie tętna

wzrost napięcia mięśniowego

przyspieszony oddech

gęsia skórka

suchość w ustach

wzmożona potliwość

drżenie rąk

biegunka i nudności




Jak działa adrenalina?

Substancją odpowiedzialną za aktywację rezerw organizmu w sytuacjach stresowych jest hormon produkowany w korze nadnerczy zwany adrenaliną.

Adrenalina – efekty korzystne

- Umożliwia natychmiastowy dostęp do rezerw energetycznych organizmu,
- Kieruje krew do ważnych narządów (np. serce, mózg ),
- Poprawia wydajność i efektywność pracy,
- Umożliwia intensywny wysiłek w krótkim czasie.

Adrenalina – efekty niepożądane

- Pogarsza precyzje ruchów, uniemożliwia skupienie,
- Długo wydzielana (długotrwały lub częsty stres) doprowadza do zmian chorobowych,
- Czasem powoduje mdłości i biegunkę.




Jakie mogą być reakcje na stres?


Nie wszyscy tak samo reagujemy na stres.

Ludzie różnią się od siebie pod wieloma względami, każdy człowiek jest niepowtarzalny i jedyny w swoim rodzaju. Różnimy się również pod względem reakcji na sytuacje trudne .

Ta sama sytuacja (np. „nieprzyjemna rozmowa z szefem”) może wywołać u dwóch osób zupełnie odmienny skutek, zależny w dużej mierze od ich konstytucji psychicznej.

Osoba Pierwsza często bywa:

-niecierpliwa
-agresywna
-ciągle się spieszy
-bezwzględnie dąży do celu

skutek rozmowy z szefem: zirytowanie

Osoba Druga zazwyczaj:

-cierpliwa
-pokojowo nastawiona do ludzi
-żyje bez pośpiechu
-zmierza konsekwentnie do celu bez walki

skutek rozmowy z szefem: lekkie zdenerwowanie




Do czego może doprowadzić brak umiejętności radzenia sobie ze stresem?

Długotrwały stres działa destrukcyjnie i może doprowadzić do szeregu chorób, oto niektóre z nich.

- Choroby serca (choroba niedokrwienna serca, zawał serca, nadciśnienie tętnicze)
- Udar mózgu
- Choroba wrzodowa żołądka
- Nerwica
- Bezsenność
- Obniżenie odporności
- Zaburzenia miesiączkowania
- Zaburzenia erekcji




Fałszywi przyjaciele

Ulgę po ciężkim dniu czasem przynosi tabletka uspokajająca, kieliszeczek czegoś mocniejszego lub papieros. Łatwo dostępne, szybko znoszą dotkliwy ból głowy albo przynoszą ukojenie dla „skołatanych nerwów”. W rzeczywistości nie przynoszą jednak rozwiązania naszych problemów i paradoksalnie mogą się przyczynić do ich nasilenia.



Jak sobie pomóc?

1. Rozładuj nagromadzone emocje

2. Zajmij się czymś co sprawia ci przyjemność

3. Śmiej się! Śmiech zmniejsza napięcie, rozluĄnia mięśnie

4. Nie zaniedbuj życia intymnego

5. Unikaj hałasu

6. Nie bierz za dużo spraw na swoje barki

7. Obserwuj siebie, naucz się rozpoznawać objawy stresu

8. Naucz się mówić "nie"

9. Zaakceptuj siebie NIKT NIE JEST IDEALNY!

10.Masz prawo do popełniania błędów




Złote zasady radzenia sobie ze stresem

- Ustal priorytety, określ co jest dla ciebie najważniejsze (wtedy na pewno wystarczy ci czasu, na najważniejsze rzeczy)

- Pomyśl wcześniej i zastanów się jak można uniknąć trudności (postaraj się przewidzieć przeciwności losu...jak wystąpią nie będzie to dla ciebie takim zaskoczeniem ..)

- Nie wymagaj od siebie zbyt wiele (nie jesteś maszyną a nawet maszyny się przegrzewają)

- Naucz się przekazywać obowiązki innym w pracy i w domu (nie ma osób niezastąpionych...)

- Zachowuj aktywność fizyczną (regularna aktywność fizyczna zmniejsza skutki codziennego stresu..)

- Zarezerwuj czas na relaks i odpoczynek (każdy ma prawo do 5 minut dla siebie codziennie, nawet jeśli jesteś matką, ojcem, szefem, podwładnym....)

- Zaplanuj czas na przerwy i posiłki (każdy nawet najmniejszy organizm potrzebuje chwili odpoczynku i regeneracji nadwątlonych rezerw energii Ty również...)

- Dziel się swoimi zmartwieniami z rodziną i przyjaciółmi (każdy problem o którym opowiesz komuś bliskiemu, zaufanemu staje się już tylko połową problemu...)

- Ciesz się i dziel życie z rodziną oraz przyjaciółmi (śmiech to zdrowie...a rodzina to największy skarb jaki posiadasz....)



Polskie Towarzystwo Kardiologiczne

Polskie Towarzystwo Diabetologiczne

Towarzystwo Internistów Polskich

Polskie Towarzystwo Pediatryczne

Polskie Towarzystwo Nadciśnienia Tętniczego

Polskie Towarzystwo Badań nad Miażdżycą

Polskie Towarzystwo Neurologiczne

Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce






Wszelkie prawa zastrzeżone © 2005-2009 Polskie Forum Profilaktyki